Hát igen, ez is egy méltán sokat játszott darab. Bár itt - mint az operák nagy részében - a főbb szereplők mindegyike meghal, a zene már az első taktustól kezdve egy irányba, egy nagyon fülbemászó dallamra felfűzve halad. Ebben van az egyik leghíresebb ária, amit minden tenor szeretne tapssal a végén elénekelni, a levél ária Cavaradossi gondolatival beteljesülhetetlen, de felemelő szerelemről a siralomházból. A főgonosz Scarpia meg megkap minden lehetséges zenei aláfestést ahhoz, hogy hátborzongató énje még jobban kijöjjön. Nem csodálkoznék, ha velem együtt sokak kifejezetten várnák a második felvonásban nagyjelenetét.
És ki ne tudná, hogy a végén a piros ruhás nő, Tosca leugrik az Angyalvár bástyájáról. Mindig is foglalkoztatott, hogy ezt a színpadon hogyan csinálják úgy, hogy Tosca ugrása életszerű legyen, ő ne törje ki a nyakát, de mégse pattanjon vissza a túl rugalmas matracról, mint a paródiákban.
St.Margarethenben, vagy magyarul Szentmargitbányán a világörökség részét képező római kőfejtő van. A fertőrákosi ikertestvére. Még csak azt sem mondanám, hogy felhagyott kőfejtő, mert jelenleg is innen viszik a Stephansdom felújításához a mészkövet, ha épp szükséges. A mintegy 2000 éve üzemben levő kőbánya adta a soproni és bécsi templomokhoz a követ. És innen származtak az idén 150 éves bécsi Ring jelentősebb épületeinek - Burgtheater, Hofburg, Karlskirche, és a 2 múzeum - kőelemei is.
1996 óta használják a kőfejtőt operák előadására. Azóta tudják, hogy ez a 7000 négyzetméter nagyságú, mintegy 30-40 méter magas kőfalakkal körbevett lyuk kíváló akusztikával bír. Alkalmanként 4700 ember befogadására alkalmas a nagyszínpad, ahol 5 évente passiójátékokat is rendeznek. Tehát egy nyáron, július-augusztus során mintegy 70 ezer ember látogat el ide operázni. Ezek persze nem mind vájtfülű operarajongók, úgyhogy nem lehet mondjuk egy bayreuth-i mércével mérve modernizált darabot előadni. De lehet híres operákat tisztességgel, nagyobb színpadi jelenléttel és látványelemekkel feltúrbózott módon színre vinni. És a mindenhonnan idelátogató nagyérdemű hálásan fogja a végén megtapsolni a látottakat. Itt nem számol senki a nézőtérről jövő kritizáló buhh bekiabálásokkal, viszont a nézők szeretnének valami "cirkuszi" mutaványban is részesülni. Úgyhogy például a tüzijáték kötelező eleme az itt színrevitt operáknak.
Évekkel ezelőtt a Traviatát már láttam itt, de mert a kihangosítás nem volt annyira jó, a színpadkép sem volt igazán izgalmas és sok volt a szúnyog, csak olyan nyári szórakozásnak, nem is igazi operázásnak tartottam idejönni. Viszont idén itt is új intendánsasszony került a rendezvény élére és úton-útfélen nagyon pozitív kritikát kapott, hát kerestem a lehetőséget, hogy eljussak ide.
Még ki sem pihenten az előző heti bregenzi Turandot-utazás fáradalmait, máris kezemben volt 2 jegy a Toscara. Ezalkalommal tudtam, hogy egyetlen esőcseppre sem kell számítanom, mert a nyár harmadik hőséghulláma tombolt. Így nagy örömömre csak azon kellett gondolkozzak, hogy mennyire legyen elegáns az a nyári ruha, amit erre az estére felveszek. Valahogy az volt az érzésem, hogy a burgenlandi szabadtéri játékokra legtöbben lazábban jönnek el, nem lévén olyan magas rangra emelve. Ugyanakkor mégiscsak egy Toscat nézek meg...
Egyike a kedvenc operáimnak, és mint ilyen eleget láttam már ahhoz, hogy szinte kívülről tudjam, melyik felvonásban ki kinek mit mond és miért. De mert tudtam, hogy a kőfejtőben még mindig nem oldották meg a szöveg feliratozását, kikerestem az Operák könyvéből a tartalmát és mint gyerekkoromban, felkészültem az estére.
Szóval tartalom megvan, ruha, kukker rendben és még a kertiszékek párnája is előkerült, már csak kellemessé kellett tenni az estét.
Mert ezalkalommal nem a restiben akartunk enni.
Rust, ami a kőfejtőtől egy kilóméterre fekszik, a Fertőtó egyik legtündéribb települése. XVI-XVII. százai ódon kőházakkal, virágdíszes, csinos főtérrel és sok gólyafészekkel. A fertőtavi borászok egyik központja, így sok pincészet és étterem is található benne. Bécsből kényelmesen egy óra alatt le lehet jutni ide. Miután letértünk a A4-es autópályáról a burgenlandi szőlőföldek között csalinkázott az út. És nincs az a táj, ami a lemenő nap sugaraiban ne a legszebb, leghívogatóbb formáját mutatná.
Rustba érve a főtéren parkoltunk és a lehető legelső étterembe, az Im Hofgassl-ba szaladtunk be. Nem is tudtuk akkor még, hogy hova cseppenünk, csak a 36 fokban egy hideg fröccsöt kerestünk valahol.


Egy nyáriasan könnyed, de a modern konyhaművészet jó néhány fogását felmutató vacsorát kaptunk, marinált rókagombákkal, tonhaltartárral avokádókérmen, fetőtavi fogassal és feketetésztás kalamárival. Még mindig összefut a nyál a számban, ha rágondolok.

Viszont a színpad zseniális volt. Az óriási madártollas szoknya alatt - ami az első taktusok után szétnyílt - zajlott minden.
Az első felvonás Te Deum-ja az elmaradhatatlan tüzijátékba torkollott.
A szünet után Scarpia ugyan nem hozta a várva várt mélyhangú beszólását, de a dulakodós jelenet oly módon drámaira sikeredett, hogy Tosca - szerintem nem tervezetten - elesett és még a ruhája is elszakadt. Így a "mori, mori" felkiáltás igazán adekvált volt. Toscát megtapsolták, míg a levéláriáért nem járt dícséret. Cavaradossit viszont szokatlan módon úgy lőtték, le, hogy a nézőtér felé néztek a puskák. És végezetül a toscai ugrást is máshogy oldották meg - a kőfejtő jobb felső sziklájáról hullott alá egy hosszú piros stóla irányított reflektorfényben.
A szünet után Scarpia ugyan nem hozta a várva várt mélyhangú beszólását, de a dulakodós jelenet oly módon drámaira sikeredett, hogy Tosca - szerintem nem tervezetten - elesett és még a ruhája is elszakadt. Így a "mori, mori" felkiáltás igazán adekvált volt. Toscát megtapsolták, míg a levéláriáért nem járt dícséret. Cavaradossit viszont szokatlan módon úgy lőtték, le, hogy a nézőtér felé néztek a puskák. És végezetül a toscai ugrást is máshogy oldották meg - a kőfejtő jobb felső sziklájáról hullott alá egy hosszú piros stóla irányított reflektorfényben.
Igen, ez show volt a javából, de nagyon színvonalas. A hangosításon javítottak, de biztosan nem olyan profi mint a bregenzi, viszont szól, mert itt nincs a környéken kutya se, akit zavarna. Az énekesek - itt is több szereposztásban - tán ismertebek is, mint a bregenzi fiatalok, mindenesetre a látott garnitúra megállta a helyét. A itteni színpadkép nekem jobban tetszett, de ennek azért lehet az az oka, hogy itt közelebb és jobb helyen ültem, viszont azért itt nem volt annyi akrobatikus extraelem, mint a Seebühnén. A rendezés persze itt is klasszikus, nehogy elriasszák az évente egyszer operába menő nagyérdeműt. Aki most is nagy örömmel tapsolta meg a látottakat.
Egyetlen hibát azért elkövettünk, mert a végén az idő előrehaladtára való tekintettel éjjeli Würstchen evés nélkül hagytunk el a gödröt, az hívén, hogy azzal kis időt spórolunk meg. Hát nem, mert a szomszédos faluban, Mörbischben megrendezett operettestnek pont ugyanakkor lett vége, így egy bő félórát álltunk idegesen a parkoló mező kijáratánál zöldjelzésre várva.
Ezen kis malőr ellenére nagyon tetszett, nagyon élveztem. Jövőre egy vígopera, a Szerelmi bájital és a hagyományos passiójáték közül lehet majd választani.
(Képek: saját, internet)
Egyetlen hibát azért elkövettünk, mert a végén az idő előrehaladtára való tekintettel éjjeli Würstchen evés nélkül hagytunk el a gödröt, az hívén, hogy azzal kis időt spórolunk meg. Hát nem, mert a szomszédos faluban, Mörbischben megrendezett operettestnek pont ugyanakkor lett vége, így egy bő félórát álltunk idegesen a parkoló mező kijáratánál zöldjelzésre várva.
Ezen kis malőr ellenére nagyon tetszett, nagyon élveztem. Jövőre egy vígopera, a Szerelmi bájital és a hagyományos passiójáték közül lehet majd választani.
(Képek: saját, internet)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése